Saturday, January 9, 2010

Penjelasan Isu Kalimah 'ALLAH'



Isu penggunaan nama Allah dalam agama lain selain agama Islam di Malaysia semakin hangat diperkatakan kini. Isu ini bermula apabila pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak menghalang penggunaaan kalimah ‘Allah’ dalam ruangan artikel mingguan kristian katolik , The Herald. Keadaan menjadi semakin kecoh apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa larangan KDN terhadap akhbar The Herald terhadap penggunaan kalimah ‘Allah’ tidak sah dan terbatal. Ini bermaksud apa-apa terbitan gereja katholik mahupun agama lain yang menggunakan kalimah ‘Allah’ dibenarkan. Keadaan inilah yang menimbulkan kemarahan dikalangan orang-orang Islam di Malaysia.

Dalam isu ini, pihak gereja katholik membuat tuntutan supaya dibenarkan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam terbitan-terbitan mereka dengan alasan dan dakwaan bahawa kalimah Allah adalah terjemahan daripada perkataan God dalam Bible versi English mereka. Namun, apa yang menghairankan, sebelum ini pengamal agama Kristian katholik dan yahudi menyebut Tuhan dengan bahasa mereka sendiri. Persoalannya, apakah bahasa asal kitab mereka? Apa yang Pasti ialah bukan bahasa arab. Fakta sejarah mendedahkan bahasa asal Kitab Taurat ialah bahasa Hebrew manakala bahasa asal kitab Holy Bible adalah bahasa Greek. Kalimah Tuhan dalam bahasa Hebrew ialah El, Eloh dan Elohim manakala Tuhan dalam bahasa Greek ialah Theos atau Hotheos.

Bagi agama Islam pula, sungguhpun pengamal-pengamalnya terdiri daripada pelbagai bangsa, kaum dan bahasa, mereka tetap menggunakan kalimah Allah yang merujuk pada Tuhan Yang Maha Esa. Ini kerana umat Islam merujuk pada kitab pegangan utamanya iaitu al-Quran yang menggunakan bahasa arab dan mereka tidak menterjemahkan Allah kepada apa-apa bahasa lain kerana Ia adalah nama yang khusus bagiNya antara nama-namaNya yang baik (asma Allahulhusna) dan mereka berpegang pada akidah tauhid. Umat Islam di seluruh dunia yang datang dari berbagai-bangai negara, bangsa dan penggunaan bahasa menyebut dan menulis kalimah Allah mengikut maknanya yang sebenar sehingga menjadi akidah yang menjadi asas kepada amalan mereka. Persoalannya, Bagaimana pula dengan pegangan bagi pengamal kristian katholik yang ingin menggunakan kalimah Allah?. Akan dikupas mengenainya nanti.

Namun pada asasnya, tiada nas atau dalil dalam Islam yang melarang pengamal agama lain daripada menyebut dan menggunakan kalimah Allah. Islam mengakui bahawa orang-orang arab yang menganut pelbagai agama sama ada penganut agama yahudi, kristian dan penyembah berhala menyebut kalimah Allah sejak dahulu kala lagi. Terdapat banyak ayat-ayat dalam al-Quran yang menyatakan dan menceritakan tentang perihal ini.

Firman Allah:
“dan Sesungguhnya jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah Yang menciptakan langit dan bumi?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (Wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka Yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat Tauhid dan pengertian syirik). (Surah Luqman: 25)

Firman Allah:
“dan Demi sesungguhnya! jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah Yang mencipta langit dan bumi?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Katakanlah (kepada mereka): "Kalau demikian, Bagaimana fikiran kamu tentang Yang kamu sembah Yang lain dari Allah itu? jika Allah hendak menimpakan daku Dengan sesuatu bahaya, Dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayanya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, Dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?" Katakanlah lagi: "Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang Yang mahu berserah diri". (Surah az-Zumar: 38)

Terdapat banyak lagi ayat dalam al-Quran yang menjelaskan tentang pengakuan orang-orang arab terhadap rububiyyah Allah. Ayat-ayat tersebut menjelaskan bahawa semua penganut-penganut agama selain Islam jua mengaku dalam nalurinya wujudnya Tuhan bernama Allah dalam tauhid rububiyyah (ada Tuhan Yang Maha Pencipta). Namun kepercayaan sebegini masih tidak menepati hakikat makna Allah yang sebenarnya yang bermaksud supaya mengesakan Allah (dari sebarang perkara lain) dalam ibadah dan cara hidup seluruhnya. Dalam erti kata lain, mereka masih tidak mempercayai dan menyakini tentang tauhid uluhiyyah (Tuhan Yang selayaknya disembah dan ditaati hanyalah) Allah.

Jadi, mengapa dikalangan penganut kristian katholik yang sebelum ini menyebut Tuhan dalam bahasa asal kitab mereka atau dengan perkataan God dan Lord bagi Bible versi English hendak sangat menggunakan kalimah Allah? Jika itulah mereka maknakan perkataan Allah dengan pegangan yang songsang dan syirik, maka itu tidak menepati pengertian sebenar hakikat kalimah Allah. Ini kerana, mereka mengamalkan dan mempercayai trinity (tiga dalam satu) iaitu mensifatkan Tuhan Yang Maha Esa itu dengan tiga sifat iaitu ada Anak Tuhan, Bapa Tuhan dan Tuhan Hantu (Holy Ghost). Kepercayaan kristian ini amat mengelirukan lagi mensyirikkan Allah. Maka apabila digunakan kalimah Allah dalam terjemahan kitab mereka, pasti akan menimbulkan kekeliruan dan percanggahan makna pada kalimah agong ini. Bagi agama lain pula, mereka menambah perlantikan Tuhan mengikut kepercayaan anutan masing-masing.

Mengikut ajaran Islam pula, Allah adalah salah satu nama daripada nama yang banyak bagi Tuhan Yang Maha Esa (Al-Asma Al-Husna). Terdapat ayat-ayat dalam al-Quran dan hadith yang menunjukkan kepada umat Islam dengan jelas cara-cara untuk menghadapi situasi apabila penganut agama lain menyebut dan menggunakan kalimah Allah. Sebagai contoh, dalam ayat al-Quran di atas dalam Surah az-Zumar ayat 38, Allah meminta Nabi Muhammad SAW secara khusus dan umat Islam secara amnya supaya memberi penjelasan kepada orang-orang musyrik bahawa kesalahan dan maksiat besar bagi mereka menyembah selain daripada Allah kerana sembahan mereka juga berupa makhluk yang tidak berkuasa menghalang dan memberi sesuatu. Kemudian dijelaskan juga bahawa tentang pegangan tauhid dimana hanya kepada Allah orang-orang Islam serahkan diri dan bertawakkal. Kita perlu memberi penjelasan kepada mereka secara ilmu bahawa penggunaan kalimah Allah bagi mereka yang percaya bahawa adanya sifat ketuhanan atau nama ketuhanan yang lain adalah tidak tepat dan tidak sampai pada maksud sebenar kalimah Allah.

Sebagai kesimpulannya, mengikut hukum asasnya dalam Islam berdasarkan dalil-dalil al-Quran, ada keharusan pengamal-pengamal agama samawi menggunakan kalimah Allah. Keharusan ini jika mereka menggunakan atau menyebut kalimah Allah sesama mereka sendiri seperti dalam amalan atau upacara agama mereka. Namun, dalam konteks kesesuaian siasah syari'ah negara Malaysia saya cenderung untuk bersetuju bahawa perlu ada larangan daripada pihak KDN atau kerajaan terhadap penggunaan Allah dalam bahan-bahan terbitan kristian yang boleh sampai kepengetahuan umum. Hal ini kerana, penggunaan kalimah Allah bagi penganut selain Islam iaitu kristian terutamanya akan menyebabkan ketegangan antara penganut agama. Unsur kemudharatan terhadap masyarakat Islam wajar kita elakkan dalam hal ini. -kupasan pendapat Dr. Zaharuddin Abd. Rahman.

Keadaan pendakwah bukan Islam yang galak menggunakannya dengan tujuan menyebarkan kepercayaan mereka perlu dikhuatiri. Lebih-lebih lagi dalam keadaan umat Islam sekarang yang ramai lemah pegangan agama mereka. Selain itu, kemunculan kumpulan bukan Islam yang menyalahgunakan nama Allah dalam tulisan mereka secara berleluasa pada barangan mereka untuk berlindung disebalik jenama, untuk melariskan barangan atau untuk menghina namaNya yang suci sehingga menimbulkan kemarahan umat Islam perlu dipertimbangkan. Jika dilakukan kajian teliti terhadap hal mudarat ini, elok benar tindakan kerajaan untuk melarang.

No comments:

Post a Comment